Affiliate-markkinointi
Tästä artikkelista löydät tietoa mitä affiliate-markkinointi eli kumppanuusmainonta on, miten se toimii ja kuinka sinäkin voit helposti aloittaa affiliate-markkinoinnin ja tienata lisätuloja.
Affiliate-markkinointi on loistava keino luoda täysin passiivinen tulo, jolla voit jopa elättää itsesi.
Jos olet kiinnostunut affiliate-markkinoinnista ja tienaamaan rahaa, tämä artikkeli on sinulle.
Mitä on affiliate-markkinointi?
Affiliate-markkinointi eli kumppanuusmainonta tarkoittaa yksinkertaisuudessaan sitä, että suosittelet tuotetta, palvelua tai palveluun rekisteröitymistä esim. nettisivuilla tai blogissa ja tienaat komission, jos suosittelemasi tuote ostetaan linkkisi kautta.
Kumppanuusmainonta ei rajoitu pelkästään nettisivuihin ja blogiin vaan sitä voi tehdä monessa muussa palvelussa, yleensä jossain somealustassa esim. Youtube, Tiktok, Facebook, Instagram tai Snapchat. Voit tehdä myös vaikka alennuskoodi- tai vertailusivuston, mainostaa foorumeilla ja Facebook-ryhmissä. Vaihtoehtoja on lukuisia.
Affiliate-markkinoinnin aloittaminen on täysin ilmaista ja sen voi aloittaa kuka tahansa vaikka sinulla olisi vain vähän seuraajia tai lukijoita blogillasi.
Aloittaminen on ilmaista ja helppoa, koska yritykset maksavat sinulle vain, jos linkkiäsi klikataan tai, jos ohjaamasi kävijä ostaa jotain. Tätä kutsutaan tulospohjaiseksi mainonnaksi. Alapuolelta löydät kolme eri maksumallia, miten voit tienata rahaa.
CPA
CPA eli Cost Per Action. Tämä on maksumalli, jossa mainostaja maksaa sinulle toiminnoista, eli niin sanotuista ”liideistä”, eikä ostotapahtumasta. Eri toimintoja on esim. rekisteröityminen johonkin palveluun, liittyminen mainostajan sähköpostilistalle tai vaikkapa yhteydenottopyyntö.
Kiteytettynä siis mainostaja haluaa, että sivustolla tai palvelussa tehdään joku toimenpide. Tästä maksetaan yleensä muutamasta eurosta kymppeihin, joskus jopa 50-100e riippuen toiminnosta.
CPC
CPC tulee sanoista Cost Per Click on malli, jossa maksetaan uniikeista linkin klikkauksista. Kaikista näistä kolmesta vähiten käytetty ja pienin korvaus, yleensä n. 10-20snt klikkauksesta. Tälläkin voi tosin tienata hyvin, kunhan vaan saa kerättyä paljon klikkauksia.
CPS
CPS eli Cost Per Sale. Tässä maksumallista maksetaan ostotapahtumista. Mainostaja maksaa yleensä prosenttiosuuden tuotteen hinnasta, yleensä 2-20% tai kiinteän valmiiksi määritetyn summan. Esim. jos prosenttiosuudeksi on määritetty 12%, niin saat jokaisen linkkisi kautta ostetun tuotteen hinnasta itsellesi 12%. Jos suosittelet vaikka televisiota, joka maksaa 1000e niin saat jo yhdestä ohjatusta ostotapahtumasta 120e.
Affiliate-markkinointi tulot
Paljonko affiliate-markkinoinnilla voi tienata? Tämä kysymys kiinnostaa monia, varmasti kaikkia, jotka haluavat kokeilla affiliate-markkinointia.
Kumppanuusmainonta on loistava keino bloggaajille, erilaisten sivuston pitäjille tai sosiaalisen median vaikuttajille ansaita vähintään lisätulo. Affiliate-tuloilla on mahdollisuus myös täysin elättää itsensä, mutta se vaatii tietysti enemmän työtä, lukijoita ja seuraajia.
Älä säikähdä sanaa sosiaalisen median vaikuttaja, et tarvitse 10 000 seuraajaa aloittaaksesi affiliate-markkinoinnin, vaan voit helposti aloittaa sen pienemmällä määrällä täysin ilmaiseksi.
Realistista on alkuun odottaa, että kumppanuusmainonta tuottaisi muutamia satoja euroja kuukaudessa. Tämäkin on tietysti jo loistava summa, muistaen, että affiliate-markkinointi alkutyön muuttuu niin sanotuksi automatisoiduksi rahanlähteeksi, joka tuottaa sinulle rahaa, vaikka et tekisi töitä.
Sijoittamalla aikaasi kumppanuusmainontaan aluksi, voit myöhemmin nauttia sen tuomasta lisätulosta, olit sitten missä tahansa, nukkumassa tai vaikkapa lomamatkalla.
Affiliate-markkinointi ja neljä osapuolta
Mikä ihmeen julkaisija ja mainostaja, kuka on kuka? Affiliate-markkinointi eli kumppanuusmainonta tarvitsee toimiakseen vähintään kolme osapuolta – mainostajan, julkaisijan ja asiakkaan. Helpottaakseen toimintaa, tässä on yleensä vielä mukana affiliate-verkosto. Käydään alapuolella läpi kuka on kuka ja, mikä rooli kenelläkin on.
Mikä on julkaisija?
Julkaisija on henkilö, todennäköisesti sinä, jos luet tätä artikkelia tai sitten yritys. Julkaisijan tehtävä on markkinoida, jonkun verkkokaupan tuotteita tai palveluita korvausta vastaan. Yleensä näyttämällä mainontaa ja suosittelemalla näitä tuotteita ja palveluita näitä esim. somealustansa seuraajille tai nettisivustonsa kävijöille. Julkaisijaksi voi ryhtyä kuka tahansa, kunhan vaan omistaa esim. nettisivun tai somealustan.
Mikä on mainostaja?
Mainostaja omistaa nettisivun, josta voi ottaa palveluita ja tuotteita, joita julkaisija sitten mainostaa. Kun julkaisija ohjaa tänne mainostajan nettisivulle linkin kautta asiakkaan, joka ostaa tuotteen, saa julkaisija tästä tuotteen hinnasta oman valmiiksi määritetyn osuuden riippuen mainostajasta. Affiliate-markkinointi mainostajalle on loistava ja riskitön keino mainostaa tuotteitansa, koska mainostaja maksaa vain toteutuneista kaupoista.
Mikä on Affiliate-verkko?
Affiliate-verkko on välikäsi ja se, joka auttaa yhdistämään julkaisijan ja mainostajan. Affliate-verkko auttaa seurantalinkkien tekemisessä, mainosmateriaalissa, maksuissa ja tarvittaessa teknisessä tuessa. Nämä kaikki ovat loistava apu julkaisijalle. Mainostajaa verkko auttaa näiden lisäksi julkaisijoiden löytämisessä, joka voisi ilman verkkoa kestää pitkään ja maksuja voisi tulla, jopa ilman niitä tuloksia.
Mikä on mainosohjelma?
Mainosohjelma on affliliate-verkosta löytyvä affiliate-ohjelma, jota se hallinnoi. Julkaisija voi hakea näihin ohjelmiin ja liityttyään, saa näistä tarvitsemansa seurantalinkit ja mainokset. Affiliate-verkko seuraa kaikkia myyntitapahtumia sekä klikkejä ja hoitaa näistä tulevan rahaliikenteen.
Asiakas
Asiakas, kuluttaja, somekanavasi seuraaja, sivustosi lukija tai mikä tahansa, on se, joka menee julkaisijan affiliate-linkin kautta mainostajan sivulle ja ostaa tuotteen tai palvelun.
Yhteenveto
Affiliate-markkinointi on virallisesti siis eräänlainen digimarkkinoinnin muoto, joka tuo yhteen mainostajan ja julkaisijan. Tässä julkaisija ohjaa potentiaalisia asiakkaita mainostajan nettisivulle ja, jos asiakas ostaa palvelun tai tuotteen, saa hän tästä jo valmiiksi mainosohjelmassa ennalta määritellyn komission. Mainostaja maksaa vain tapahtuneista myynneistä, joskus pelkistä klikeistä tai rekisteröitymisistä.
Affiliate-markkinointi – kuka sitä voi tehdä?
Affiliate-markkinointiin voi liittyä oikeastaan ihan kuka tahansa, kunhan omistaa esim. nettisivuston, blogin tai minkä tahansa somealustan Facebookista – Snapchattiin.
Julkaisijana sinun tehtävänäsi on ohjata potentiaalisia asiakkaita mainostajan sivuille, esimerkkinä, voit vaikka mainostaa urheiluvaatteita Instagram seuraajillesi, kunhan löydät sopivan mainostajan, jolla on myynnissä näitä urheiluvaatteita.
Voit tehdä kokonaan uuden nettisivun halutessasi affiliate-markkinointia varten, tai perustaa vaikka blogin.
Helpoin ja nopein keino on käyttää somealustoja. Jos sinulla on jo ennestään vaikkapa blogi, jossa kerrot elämästäsi, voit sinne kirjoittaa ja mainostaa asioita, joista pidät.
Jos käytät esim. aktiivisesti lisäravinteita ja tiedät niistä, voit liittyä kuntoilu- ja terveysalan – verkkokaupan mainosohjelmaan ja suositella, jotain hyvää lisäravinnetta affiliate-linkkien avulla. Millä tahansa somealustalla voit myös tehdä täysin saman.
Eri mainostajia löytyy lukuisia määriä monista eri kategorioista ja affiliate-verkkojakin on paljon, joista löytyy eri mainostajia. Vaihtoehtoja siis löytyy, mutta erityisen suositeltavaa olisi tuottaa sisältöä, johon laitat affiliate-linkkejä aiheesta, joka on sinulle itsellesi tuttu ja läheinen.
Tietenkään ei ole mikään este perustaa kokonaan uutta blogia tai vaikkapa Instagram-tiliä aiheesta, josta et tiedä niin paljoa ja opiskella aiheesta siinä samalla.
Miten aloittaa affiliate-markkinointi?
Kumppanuusmainonnan voi aloittaa helposti ja täysin ilmaiseksi, kunhan sinulta löytyy siihen sopiva alusta, esim. blogi, nettisivut tai mikä tahansa somealusta. Voit perustaa omankin ohjelman, mutta suosittelen ehdottomasti liittymään affiliate-verkkoon, niin saat heti yhteyden mainostajiin ja pääset liittymään ohjelmiin.
Iso plussa on, jos sinulta löytyy jo blogi tai some-tili jostain aihealueesta. Jos ei löydy, niin se ei haittaa mitään, nyt on hyvä aikaa aloittaa. Kannattaa keksiä jokin aihealue, josta tiedät paljon, tai olet kiinnostunut siitä.
Välttämättä ei tarvitse edes tietää koko aihealueesta, koska voit opiskella sitä samalla. Pääasia on, että sinulta löytyy edes vähän kiinnostusta ja motivaatiota. Mikäpä sen parempaa kuin oppia uutta asiaa ja tienata sillä samalla rahaa.
Jos keksit kokonaan uuden aiheen, josta ei vielä löydy paljoa tietoa, some-tilejä tai blogeja, niin loistavaa, mutta aihealueen ei todellakaan tarvitse olla kokonaan uusi ja se ei haittaa vaikka siitä löytyisi jo ennestään sisältöä. Olisi melkein harvinaista löytää vuonna 2021 jokin aihe, mistä ei löytyisi juttua, ainakaan semmoista, josta moni ihminen hakee tietoa.
Voit kokeilla affiliate-markkinointia vaikka perustamalla Instagram-tilin tai blogin, jossa kerrot muodista. Liityt affiliate-verkkoon ja sieltä verkkokaupan mainosohjelmaan, joka myy vaatteita. Suosittelet jotain vaatetta ja kun lukija klikkaa affiliate-linkkiäsi ja käy ostamassa suosittelemasi rukkaset, saat siitä rahaa.
Mistä löydän parhaan affiliate-verkoston?
Suosittelen alapuolella affiliate-verkostoja, joista löytyy suomalaisten yritysten eli mainostajien mainosohjelmia. Näistä löytyy myös suomalainen asiakaspalvelu ja monelta jopa toimisto Suomesta.
Mikään ei tietysti estä sinua liittymästä ulkomaalaisiin tai kansainvälisiin verkkoihin, jos mediasi ei ole suunnattu suomalaiselle yleisölle. Yksi suosituin ellei jopa suosituin kansainvälinen affliate-verkosto on Amazon.
Jokaista suomalaista yritystä et tietenkään affiliate-verkostoista löydä, mutta varmasti löytyy sinunkin aihealueellesi joku. Suosittelen liittymään kaikkiin alapuolella oleviin verkostoihin, että löydät juuri sinulle sopivat mainosohjelmat ja parhaat komissiot.
Itse olen käyttänyt kaikista eniten Adtraction affiliate-verkostoa, koska olen löytänyt sieltä itselleni sopivimmat mainosohjelmat. Sinun aihealueellesi saattaa löytyä paremmin muista, muista siis huolellisesti tutustua vaihtoehtoihin ja vertaile niitä keskenään. Jos sinulle ei ole vielä mitään aihealuetta, niin saatat jopa keksiä sellaisen selailemalla verkostoja ja katsomalla, millaisia mainosohjelmia on tarjolla.
Linkit affiliate-verkostoihin, josta löydät suomalaisten yritysten mainosohjelmia
Millaista sisältöä minun kannattaa tehdä?
Erityisen suositeltavaa olisi valita aihealue, joka sinua oikeasti kiinnostaa, oli se sitten matkailu tai urheilu. Ennen kuin päätät aihealueen, tutki vähän kilpailutilannetta, paljonko aiheestasi löytyy jo blogeja, sivustoja ja eri sometilejä. Aihealueen ei tarvitse olla uusi, pääasia on, että ihmiset etsivät aiheesta tietoa esim. googlailemalla.
Tärkeää on tuottaa hyvää sisältöä, jos teet esim. tuotearvosteluita, niin hyvällä sisällöllä annat vastauksen tietoa etsivälle, joka todennäköisemmin päätyy klikkaamaan linkkejä ja ostamaan tuotteen tai palvelun. Jos sisällöstä ei saa mitään irti, jää osto tekemättä.
Parasta tulosta saat siis tekemällä laadukasta sisältöä, joka liittyy tuotteeseen, mitä mainostat. Esimerkkinä, jos teet blogin kissoista, sinne tuskin sopii mainostettavaksi ”Pekan prätkäkaupan tuotteet.”
Vinkkejä aihealueen valitsemiseen
- Kilpailutilanne, eli tutki löytyykö aiheestasi jo paljon sivuja ja tilejä somealustoilta. (Muista: Vaikka löytyisi jo paljon sivustoja aiheesta, tämä ei ole este aloittaa, ehkä keksit jotain lisättävää, uuden näkökulman tai kerrot aiheesta paremmin)
- Oma tietämys aiheesta auttaa tuottamaan laadukasta sisältöä ja sisällön tuottaminenkin on hauskempaa, kun kirjoitat aiheesta, josta pidät. (Muista: Jos et tiedä aiheesta, sekään ei haittaa. Voit ottaa projektiksi oppia aiheesta ja samalla tuotat siitä sisältöä.)
- Aihealueen suosio auttaa sinua saamaan lukijoita ja kävijöitä. Aihe, josta kukaan ei etsi tietoa tai ei halua tietää mitään, ei oikein toimi.
- Sopivien mainosten löytäminen. Kannattaa tutustua affiliate-verkostoihin, niin tiedät, millaisia mainostajia ja mainosohjelmia löytyy. Todella monelle aiheelle löytyy mainoskampanja, mutta ei kaikille.
Vinkkejä erilaisten sivustojen tekemiseen
- Osto-oppaat, voit tehdä esim. oppaita, jossa kerrot, mitä kannattaa ottaa huomioon uutta moottoripyörää ostaessa ja muita asioita siihen liittyen.
- Tuotetestailut, testaile tuotteita, joista pidät, esim. ruoat, pesuaineet, mitä tahansa.
- Blogi aihealueestasi tai blogi ihan vain elämästäsi, sinne saa varmasti paljon eri mainoslinkkejä upoteltua.
- Somealustat (Facebook, Instagram, Snapchat, Tiktok, Youtube jne)
Millä alustalla aloitan affliate-markkinoinnin?
Helpoin alusta aloittaa on omasta mielestä ehdottomasti blogi. Blogi on super edullinen pistää pystyyn ja kaikkiin blogikirjoituksiin on helppo sisällyttää affiliate-linkkejä. Esimerkkinä, jos aloitat blogin ruokaresepteistä ja ruoanlaitoista, voit sisällyttää kirjoituksiisi affiliate-linkkejä ruoantekovälineistä, joita käytät.
Erityisen suositeltavaa olisi, että keksit ensiksi aihealueen, josta olet kiinnostunut ja alat rakentamaan sen ympärille esim. Facebook-ryhmän, IG-tilin, verkkosivut tai kaikki nämä. Varmista myös, että aiheestasi löytyy tuotteita tai palveluita, että pystyt mainostamaan jotain rakentamissasi medioissa.
Seuraavaksi tulee somealustat, varsinkin Facebook ja Instagram, nykyisin hyviä palveluita affiliate-markkinoinnille ovat myös Tiktok ja Snapchat. Facebookissa on miljoonia kävijöitä päivittäin ja ryhmät ovat eritoten loistava kohde markkinoinnille. Jos olet jo keksinyt aihealueen, voit tehdä siitä Facebook-ryhmän.
Instagramiin voit tehdä myös tilin aihealueestasi. Voit mainostaa affiliate-linkkejä postaamalla kuvia, videoita tuotteesta tai aihealueesta, jota haluat mainostaa. Kun on 10 000 seuraajaa kasassa, niin asiat helpottuu vielä lisää, koska pääset lisäämään suoraan affiliate-linkin tarinaasi, josta seuraajasi voivat suoraan pyyhkäistä suosittelemaasi tuotteeseen.
Tässä oli vasta pari esimerkkiä, mistä voit aloittaa ja, mitä voit kokeilla päästäksesi sisälle affiliate-markkinointiin. Vaihtoehtoja on lukuisa määrä, kaikista somealustoista – omaan vertailusivustoon.
Itse olen tienannut parhaiten rahaa tekemällä ensiksi blogin tietystä aihealueesta ja blogille tehnyt oman Facebook-ryhmän, joten voin käyttää molempia affiliate-markkinointiin.
Voinko aloittaa affliate-mainonnan ilmaiseksi?
Voit aloittaa täysin ilmaiseksi perustamalla esimerkiksi sometilin (Facebook, Instagram, Tiktok, Snapchat, Youtube jne.) Nettisivut ja bloginkin saa pystyyn ilmaiseksi, mutta domainin nimeen tulee perään yleensä esim. www.ruokareseptit.webnode.fi, joka ei näytä kovin hyvältä. Jos haluat nettisivut, saat sellaiset pystyyn muutaman euron kuukausimaksulla.
Voiko alaikäinen liittyä affiliate-verkostoon?
Alaikäinen voi liittyä affiliate-verkostoon, mutta vanhempien täytyy tehdä alaikäisen puolesta tili. Jos olet alaikäinen lukija ja kiinnostunut kokeilemaan affiliate-markkinointia, niin loistavaa, olisinpa itsekin tajunnut aloittaa aikaisemmin!
Affiliate-markkinointi verotus?
Affiliate-markkinoinnin tulot ovat ansio- tai sivutuloa, jos olet yksityishenkilö ilman yritystä. Verotus toimii siis samalla tavalla kuin saisit normaalista palkkaa työnantajalta. Jos sinulla on oma yritys, esim. osakeyhtiö, maksat tuloksesta normaalisti osakeyhtiön yhteisöveroa, joka on 20%.
Eihän kukaan klikkaa enää vuonna 2022 mainoksia?
Todennäköisesti ei klikkaakaan, varsinkaan vilkkuvia ja välkkyviä sellaisia. Tyylikkäitä ja ei häiritseviä mainoksia availlaan ja affiliate-markkinoinnissa parasta on kun, mainoksia ei edes tarvita, vaan sisältöön upotetut linkit toimivat parhaiten.
Olen itse kokeillut molempia, vilkkuvia ja ei vilkkuvia mainoksia sekä linkkejä. Ylivoimaisesti suosituin on ollut linkit tekstissä.
Affiliate-markkinointi kokemukset ja vinkit
Aloitin itse affiliate-markkinoinnin viisi vuotta sitten perustamalla blogin aiheesta, joka on aina kiinnostanut minua. Muistan vieläkin kun liityin affiliate-verkostoon ja sain ensimmäisestä klikkauksestani 19 senttiä. Tähän mennessä ennätykseni on viidessä päivässä yli tuhat euroa.
Affiliate-markkinointi on alkutyön jälkeen oikeastaan täysin passiivista tuloa. En ole vielä mikään ekspertti, mutta olen onnistunut saavuttamaan hyvät tulonlähteen, joten miksi ei jakaa sitä. Kyllä, tämäkin sivusto sisältää affiliate-linkkejä, auttamalla muita, minulla on myös mahdollisuus tienata rahaa. Tätä voisi kutsua niin sanotuksi ”win-win-tilanteeksi.”
Olen matkalla oppinut paljon uusia asioita hakukoneoptimoinnista, nettisivujen tekemisestä, kirjoittamisesta, Googlen palveluista, Facebookista. En olisi ikinä uskonut, että pidän kirjoittamisesta ja tiedon jakamisesta.
Parhaana vinkkinä voisin antaa, että valitse tuote tai aihealue, joka sinua oikeasta kiinnostaa ja lähde siitä rakentamaan jotain. Älä pety, jos se ei tuota heti tulosta tai ole täydellinen. Affiliate-markkinointi vaatii aikaa ja joskus monta projektia, ennen kuin löytyy se oma. Toivon, että oppaasta on hyötyä ja saat paremman startin, kuin minä aikoinaan.